پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250761
عوامل خطر بروز موج پنجم کرونا/ چه کساني ناقل ويروس نيستند؟
تاریخ انتشار : 1400/03/02 10:29:24
نمایش : 1299
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ، در ارتباط با موج پنجم کرونا، رعايت پروتکل‌ها در زمان تبليغات انتخابات و همچنين اهميت واکسن زدن، توضيحاتي ارائه داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليي پيرغار، عليرضا رئيسي، در برنامه تيتر امشب شبکه خبر با اشاره به سير صعودي بيماري کرونا در هند و افزايش ابتلاء به سوش هندي در انگليس به رغم واکسيناسيون، گفت: در همه استان‌ها به ويژه ۲۸ استان، سير نزولي بيماري را داريم، اما در ۳ استان بوشهر، سيستان و بلوچستان و هرمزگان سير نزولي متوقف شده که با توجه به پيدا شدن سوش‌هاي آفريقايي و هندي در اين استان‌ها زنگ هشدار به صدا در آمده و بايد رصد کنيم و مراقب باشيم که پيک بعدي شکل نگيرد.

وي با بيان اينکه بازوي بالا رونده موج چهارم خيلي طولاني بود، افزود: از قله موج عبور کرده‌ايم و در شاخه نزولي هستيم که با توجه به بازوي بلند صعودي موج، هنوز هم ميزان بستري ما کم نيست و سير نزولي که دارد طي مي‌شود اثر خودش را دو هفته آينده نشان مي‌دهد و ما شاهد کاهش مرگ و ميرها خواهيم بود.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: الان ميزان بستري‌ها زير ۲ هزار نفر است که پيش بيني ما اين است که تا دو هفته آينده مرگ و ميرها به زير ۲۰۰ نفر خواهد رسيد، آمار الان که زير ۲۰۰ نفر را نشان مي‌دهد متغير است.

رئيسي با برشمردن عوامل خطر که مي‌تواند موج پنجم را سبب شود، افزود: قبل از محرم ما مراسم عروسي‌ها و مهماني‌هاي مرتبط با آن را داريم که از عوامل خطرزاست و عامل خطرناک ديگر فصل گرما و روشن شدن کولرها و بسته شدن پنجره‌ها است به خصوص در مناطق جنوبي، عامل خطرناک ديگر تابستان و فصل سفرها است و عامل بعد هم تجمعات انتخاباتي است که بالقوه مي‌تواند مشکلاتي ايجاد کند.

وي با اشاره به اينکه در خصوص تعطيلات نيمه خرداد در جلسه دوشنبه تصميم گيري مي‌شود، گفت: ثبت نام انتخابات با رعايت ۹۵ درصدي پروتکل‌ها و خيلي خوب انجام گرفت، براي روز رأي گيري هم همه شرايط براي ايمني و سلامت رأي دهندگان و تأمين سلامت آنها انديشيده شده که هيچ جاي نگراني نيست، اما نگراني ما از زمان و کيفيت تبليغات نامزدها است، ما گفته‌ايم که بايد تبليغات حداکثري اتفاق بيفتد، اما تجمعات حداقلي باشد و در اين زمينه صدا و سيما برنامه‌هاي زيادي تدارک ديده که جاي تشکر دارد و من شخصاً به عنوان کارشناس آنقدر که نگران تبليغات شوراها هستم نگران تبليغات رياست جمهوري نيستم، براي اينکه در شوراها، تجمعات و دورهمي‌ها خانوادگي رخ مي‌دهد که غيرقابل کنترل هستند.

رئيسي ابراز اميدواري کرد که نامزدها در عمل نشان دهند که سلامت مردم براي آنها اولويت دارد و سلامت مردم را براي رأي جمع کردن به خطر نمي‌اندازند.

سخنگوي ستاد ملي کرونا درباره اخذ رأي از مبتلايان به کرونا هم گفت: پيشنهاد ما اين است که از صندوق سيار براي اخذ رأي از اين افراد استفاده شود.

وي با بيان اينکه راه اندازي هر نوع کاروان تبليغاتي ممنوع است، ادامه داد: سخنراني در فضاي بسته ممنوع است و در فضاي باز با رعايت پروتکل‌ها مي‌تواند انجام شود مثلاً در سالن‌هاي ورزشي رو باز، با حداکثر يک سوم ظرفيت، و حداقل ۸ متر مربع فضا براي هر نفر.

رئيسي گفت: در ستادهاي انتخابات نامزدها هم در شهرهاي زرد حداکثر ۳۰ نفر و در شهرهاي نارنجي حداکثر ۲۰ و در شهرهاي قرمز ۱۵ نفر مي‌توانند با رعايت ساير پروتکل‌ها حضور داشته باشند.

سخنگوي ستاد ملي کرونا تاکيد کرد: اگر در فاز تبليغات رعايت پروتکل‌ها نشود و خداي ناکرده رنگ شهرها تغيير کند و وارد فاز پنجم شويم مطمئن باشيد اولويت براي ما سلامت مردم خواهد بود.

وي درباره واکسيناسيون هم گفت: از شنبه واکسيناسيون ۷۰ ساله‌ها را شروع کرديم، اين افراد مي‌توانند به سايت مراجعه و ثبت نام کنند بعد از ثبت نام پيامکي براي آنها ارسال مي‌شود که علاوه بر اسمشان، زمان و مکان واکسيناسيون را به آنها اعلام مي‌کند که بايد همان موقع که معين شده مراجعه کنند تا تجمعي ايجاد نشود، و مطمئن باشند که واکسن براي همه آنها هست.

رئيسي با بيان اينکه بايد اولين واکسني را که به دستمان رسيد بزنيم، افزود: کساني که مبتلا شده‌اند چهار هفته بعد از پايان بهبودي مي‌توانند واکسن بزنند.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا همچنين با بيان اينکه مزاياي واکسن زدن اصلاً قابل قياس با عوارض ناچيز آن نيست، تاکيد کردد: کساني که واکسن مي‌زنند ناقل نمي‌شوند اما بايد مثل بقيه مردم پروتکل‌ها را رعايت کنند براي اينکه ايمني آنها دو هفته بعد از دريافت دوز دوم تزريق ايجاد مي‌شود.

منبع: مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html